Door Floor Witting, georganiseerd door EGTA.
Zondag 12 november 10:30 – 12:30
Locatie: Grasnapolsky kantoor, Hof van Monaco 2. 3541 DT Utrecht
Voor vragen neem contact op met EGTA: 0626 136943
Prijs: Voor leden van beroepsverenigingen aangesloten bij de BvM: €5,00, inclusief lunch: €7,50
De workshop is een combinatie van de workshop over motivatie en de workshop over adem.
Over motivatie
Hoe houd je je cursisten gemotiveerd? Hoe blijf je zelf geïnspireerd als docent?
De workshop gaat over motivatie en combineert kennis uit verschillende onderzoeken met praktijk. Aan welke verschillende factoren wijt men bijvoorbeeld succes of falen en hoe bepaalt dat de ontwikkeling van een cursist? Hoe kunnen wij als docent van deze kennis gebruik maken? Hoe spelen onze, vaak onbewuste, verwachtingen een rol?
Daarnaast gaat de workshop over creatieve werkvormen als middel om je cursisten te motiveren en activeren. En dat geeft je als docent energie. Creatieve werkvormen gaan nog een stapje verder dan activerende werkvormen en geven plezier, autonomie, inzicht en verbinding.
Samen gaan we hierover in gesprek en leggen docenten praktijkvoorbeelden aan elkaar voor.
Over ademhaling
Hoe kan de ademhaling nu direct invloed hebben op spanning en ontspanning? Hoe kun je daar rekening mee houden als je muziek maakt?
In deze workshop wordt ook verteld over hoe de adem invloed heeft op de onbewuste processen van het lichaam en hoe je deze dus, toch!, kunt beïnvloeden. Omgaan met zenuwen is daarbij een onderdeel. Maar ook spanningen die je motoriek beïnvloeden, en hoe de houding invloed heeft op de beweging van het middenrif.
Als de workshop voor blazers en zangers is, kan er ook worden gespeeld om zo meer bewustzijn over ademsteun te geven.
Over Floor Witting
- Ik heb de afgelopen lesgegeven in educatie op het conservatorium in Haarlem en regelmatig masterclasses gegeven op het conservatorium in Zwolle, Arnhem, Groningen en Utrecht.
- Diverse jaren (van 1997 tot 2015) heb ik lesgegeven op verschillende muziekscholen en verenigingen waaronder Muziek- en Dansscholen Amstelveen (tegenwoordig Platform C) en Heiloo en het Utrechts Centrum voor de Kunsten.
- In 2015 richtte ik mijn eigen school op: de Saxschool Utrecht Leidsche Rijn. In deze school werken vier saxdocenten met ieder hun eigen specialiteit.
- Online educatie is niet meer weg te denken in deze tijd en daarom heb ik de online cursussen Moeiteloos ademen voor musici en Jouw ultieme sound voor saxofonisten gemaakt.
- Ik heb een boek geschreven over lesgeven; Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt, en het e-boek Spelen vanuit je hart met tips voor musici.
REFERENTIES BOEK
‘Floor Wittink, saxofonist, eigenaar van een eigen Saxschool en auteur van ‘Spelen vanuit je hart’, schreef met dit boek een zeer waardevol en nuttig document voor muziekdocenten met een eigen lespraktijk. In nog geen 100 pagina’s komen alle essentiële onderdelen uit de muziekles aan bod. Hoe geef je les? Werk je met een vaste methode of is het beter zelf je methode te ontwikkelen en waarom dan? Een groot deel van het boek geeft aandacht aan het vasthouden van de motivatie van de leerlingen, een item dat elke docent zal herkennen. Waardevolle tips en voorbeelden met goede argumentatie waarom iets wel of niet werkt. Thuis oefenen, nog zo’n onderwerp waar je als docent danig mee kunt worstelen in relatie tot je leerlingen – en dan met name hun voortgang -, en waarover heel praktisch toepasbare dingen vermeld worden. Maar ook het zakelijk ondernemerschap komt aan de orde. Een korte bronnenlijst met werken waaraan ook in het boek gerefereerd wordt, sluit het boek af. Een must voor elke muziekdocent.’
Carol Tummers, recensent NBD Biblion
Zo enthousiast als ik ben over muziek, zo onzeker kan ik zijn als ik met mijn viool in de hand voor mijn docente sta. Floor Wittink beschrijft dit gevoel goed in haar boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ en zij nodigt de docent uit om zich in de cursist zoals ik te verplaatsen. Daarbij geeft ze goede handvatten om te helpen met motivatie en thuis oefenen. Gelukkig geeft mijn docente mij vertrouwen en helpt ze me om nog meer plezier uit het musiceren te halen. Ik hoop, en denk, dat dit boek van Floor docenten zal inspireren om hetzelfde te doen!’
Prof. Dr. Erik J.A. Scherder, Auteur Singing in the Brain, Hoogleraar Klinische Neuropsychologie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam
‘Floor Wittink weet met dit handzame boek overzicht en verfrissend praktische inzichten te geven in artistieke, didactische en organisatorische zaken. Van a tot z over de zzp- muziekpraktijk. Van leerling tot PR en van lesaanpak tot inlevingsvermogen. Inspelen op leerling en spelen met muziek en zaken. Perfect voor de beginnende zzp muzikant en de (muziek)docent die in beweging wil blijven. Wil je je muziekzaak b(l)oeiend houden? Voor leerling èn docent? Aanschaffen dat boek!’
Brechtje Roos, Muziekverteller, spreker, pedagoog
‘In dit handzame boek geeft Floor Wittink tal van tips aan muziekdocenten. Hierdoor kan jouw lespraktijk leuker, creatiever én succesvoller worden!’
Robijn Tilanus, Improvisatiecoach, Auteur van ‘VRIJ SPEL – de zeven facetten van improviseren’ en ‘KWINTessens – een praktische benadering van de harmonieleer’
‘Het boek “Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt” voegt iets toe aan de bestaande literatuur over de didactiek van het instrumentaal onderwijs en het opzetten van je eigen lespraktijk. Het is prettig geschreven, mooi uitgegeven en rijk geïllustreerd. Maar het belangrijkste is het aanstekelijke enthousiasme en het pure plezier van lesgeven en muziek maken dat uit het boek spreekt. Een aanrader!
Marieke Oremus, Coördinator onderwijskundige vakken en ondernemerschap aan het conservatorium van Amsterdam
Het boek ‘Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt’ van Floor Wittink is helder geschreven met een duidelijke visie op muziekonderwijs. Het cocreatieve model dat wordt beschreven heeft verwantschap met authentieke kunsteducatie, die een relatie legt tussen wat er in de les wordt geleerd en de alledaagse kunstbeleving van de leerling. De beleving van de leerling is onderdeel van het onderwijs en dat vergt aanpassingsvermogen van de docent. De manier van leren is holistisch en ambachtelijke vaardigheden, inzicht in muziek en creativiteit vormen gelijkwaardige onderdelen. Ook de docent als ondernemer krijgt nuttige aanbevelingen in dit boek. Het boek is niet wetenschappelijk geschreven maar baseert zich wel deels op wetenschappelijke bronnen. Dat geeft soms onduidelijkheid over hoe dit boek nu te lezen. Maar de persoonlijke manier van schrijven, geïllustreerd met veel praktijkvoorbeelden maken het een inspirerend boek.
Dr. Folkert Haanstra, Oud lector kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten
‘Ik heb het boek in één keer uitgelezen. Ik vond de inhoud heel erg interessant, het is goed en toegankelijk geschreven en je hebt mooie voorbeelden en citaten opgenomen. Je boodschap is vernieuwend voor zover ik dat als leek op het gebied van muziekonderwijs kan beoordelen. Ik wou dat jij mijn muziekdocent zou zijn geweest! Inhoudelijk herkende ik veel overeenkomsten met de boodschap die ik aan mijn cursisten en studenten (aankomende en ervaren docenten) altijd meegaf: wil je leren van je eigen praktijk, formuleer problemen dan als uitdagingen en probeer te ontdekken wie je leerlingen zijn. Wil je weten waarom iets niet gaat zoals je zou willen: vraag het je leerlingen. Hoe eenvoudig kan het zijn!’
Dr. Petra Ponte, Emeritus lector Hogeschool Utrecht, Faculteit Educatie & Emeritus Honorary Professor University of Sydney, Faculty of Education, Australia)
‘In het boek geeft Floor handige tips over het lesgeven. Leuk en inspirerend om te lezen wat haar visie is. Daarnaast leest het boek heel makkelijk, dat is ook fijn.’
Dayenne Wielheesen, Bassiste en basdocente
‘Vandaag heb ik je boekje Hoe je als muzikant een bloeiende lespraktijk opbouwt gelezen.
Fantastisch hoe je alles beschreven hebt. Heel duidelijk en onderbouwd. Een prettige stijl om te lezen.
De grootste Eye-opener voor mij is hoofdstuk vier: het instuderen van een nieuw stuk. Stap voor stap ben ik je stappenplan gaan volgen. En wat een vreugde, het gevoel is er en het klinkt echt naar muziek!’
Jeanne van Lith, amateursaxofoniste
‘In gesprek met Floor Wittink ontdekte ik al snel dat Floor een inspirerende muziekdocente is die haar liefde voor muziek op een prettige manier weet te combineren met een zakelijke en ondernemende houding. Over het opbouwen én onderhouden van een bloeiende lespraktijk heeft Floor een handzaam en prettig leesbaar boekje geschreven. Dat Floor haar kennis graag deelt blijkt niet alleen uit dit boekje, maar ook uit de workshops die zij organiseert voor muziekdocenten. In deze workshops is veel ruimte voor vragen van de docenten zelf. Floor kan zich, na een korte analyse, snel inleven in de situatie. Dit maakt dat zij nuttige tips kan geven die zijn toegespitst op jouw lespraktijk. Na een workshop bij Floor wil je direct aan de slag met de inzichten die je hebt opgedaan! Voor mij was het een eye opener dat ik door meer te structureren juist meer vrijheid kan creëren; ruimte om te dromen. En dromen heb ik nodig om mijn passie voor de gitaar op inspirerende wijze over te brengen op mijn leerlingen!’
Nicolette Verkooij, gitaardocente Gitaarles op Maat