Artikel NRC muziekeducatie

In een haarscherp artikel in het NRC legt Hester van Santen de problemen in de muziekeducatie bloot. Een nieuw aspect dat hier in genoemd wordt is het VN verdrag van de rechten van het kind.

In het artikel komen enkele belangrijke ‘spelers’ aan het woord die de problemen op het gebied van muziekonderwijs aan de orde brengen: de onderzoekers van het LKCA, Cultuurconnectie, het Prinses Christina concours en Meer Muziek in de klas. Samen schetsen ze een somber beeld over de bereikbaarheid van muziekonderwijs in Nederland.

Niet genoemd wordt de Kunstenbond die al een poos aan de bel trekt over dit onderwerp. Ze zijn een campagne gestart via de Vereniging Nederlandse Gemeenten VNG om de gemeentelijke politici tot actie op te roepen over het steeds schraler wordende aanbod van muziekeducatie op heel veel plekken in Nederland.

Voor de BvM kan er niet luid genoeg aan de noodklok gehangen worden over dit onderwerp. Goed dat Jan Brands van Cultuurconnectie het VN kinderverdrag benoemd. Alle kinderen hebben volgens dat verdrag recht op muzikale ontwikkeling. Ook Nederland heeft dat verdrag ondertekend. Inmiddels is muziekeducatie hier echter bijna alleen nog maar voor een kleine groep bereikbaar. Is het nodig om dat recht – zoals bij de Urgenda klimaatzaak- via de rechter af te dwingen?

Laat je mening hieronder horen!

Doe mee met de conversatie

1 reactie

  1. Ikbondersteun van harte de visie dat muziekonderwijs voor kinderen een essentieel onderdeel van hun vorming moet zijn, omdat muziek de drager is van vele sociale vaardigheden en zeer belangrijk voor emotionele en psychosociale ontwikkeling.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *